Sabtu, 24 September 2011

12 Pemain Sepak Bola Terbaik Dunia

| Sabtu, 24 September 2011 | 0 komentar


12 Pemain Sepak Bola Terbaik Dunia. Mungkin sobat sobat semua sudah kenal dengan pemain sepak bola top di dunia ini.  12 pemain bola sepak terbaik dunia yang memang terbaik lah. Mereka berasal dari berbagai club. Dan perlu kieta ketahui juga bahwa mereka bisa masuk daftar pemain terbaik di dunia dengan perjuangan yang tidak mudah. Berikut ini 12 Pemain Sepak Bola Terbaik Dunia dan biodata singkat mereka.

NO.1 – LIONEL MESSI
messi
Siapa yang tak kenal dengan mamat sorang nih? Lionel Messi atau nama panjangnya Lionel Andres Leo Messi. Pemain berbadan kecil ini boleh diibaratkan sebagai Diego Maradonna semasa muda. Dengan ketinggian 1.69 meter, bukanlah penghalang bagi dirinya untuk menyumbat gol. Beliau pernah memenagi Piala Dunia Remaja dan juga pingat emas Olimpik Beijing serta Copa America. Persembahan pertama beliau dalam arena bola sepak profesional adalah semasa dengan pasukan Barcelona iaitu ketika beliau berusia 17 tahun. Untuk pengetahuan kieta juga, beliau juga merupakan pemenang Balo’on D’or serta pemain terbaik FIFA tahun lepas.
Baca Lagi
No.2 - Christiano Ronaldo

>c.ronaldo
Nama : Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro
Pasukan Kebangsaan : Portugal
Kelab : Sporting Clube de Portugal (1997- 2003)
Manchester United (2003- 2008)
Real Madrid (2009- )
Pencapaian : Kelab
Liga English (3), Fa Cup (1) , Piala Liga (2), Community Shield (1), Piala
Kelab Dunia FIFA (1)
Individu
Ballon D’or (1) Pemain Terbaik FIFa (1),FIFA Puskas (1) Pemain Terbaik
uefa (1), Penjaring Terbanyak UEFA (1).
Gol sepanjang beliau main bola sepak untuk negara 26 bijik je setakat nie. Dengan kelab pulak 197 bijik gol untuk musim lepas.tapi jumlah tu cuma untuk gol perlawanan liga


No.3 – Xavier hernandez
xavi
Nama sebenar : Xavier Hernandez I Creus
Pasukan Kebangsaan : Sepanyol
Kelab : Barcelona F.C
Posisi : pemain tengah
Pencapaian : Kelab
La Liga (5), Piala Sepanyol (1), Spain Supercup (4), UEFA Liga Juara- Juara (2), UEFA Supercup (1), FIFA Club World Cup (1)
Pencapaian individu memang banyak antara yang paling berprestij tempat ke- 3 Ballon D’or 2009- 2010,(no 1 Messi, no- 2 Iniesta semua Barcelona), beliau nie jugak dapat anugerah FIFpro,anugerah pemain tengah terbaik La Liga.


No.4 – Andres Iniesta
200px-Andrés_Iniesta_-_001
Andres Iniesta Lujan nama btul beliau.sorang pemain kebangsaan Sepanyol dan Barcelona,err,,barcelona lagi?..pemain profolik berbadan kecil nie mampu bermain di mana-mana posisi. Namun Pep guardiola lebih gemar letak beliau di posisi tengah penyerang atau sayap kiri dan kanan. Beliau jugak lah yang menjaringkan gol kemenangan sewaktu Final Piala Dunia 2010 ketika menentang Belanda. rasanya kami tak perlu bagi info banyak pasal Iniesta sebab beliau memang hebat dan tenang jer sewaktu bermain bola..kan??

No.5 –  David Villa
villa
Nama : David Villa Sanchez
Pasukan Kebangsaan : Sepanyol
Kelab : Barcelona F.C
Posisi : penyerang (cf), penyerang kedua(ss),tengah menyerang (amf),
David Villa mulakan kerjaya sebgai pemain bola sepak profesional dari kelab Sporting Gijon (1999- 2003), kemudian berpindah ke Real zaragoza (2003- 2005), dan ke Valencia (2003 – 2010) dan sekarang beraksi untuk Barcelona.
Boleh dikatakan beliau ni kerap menjaringkan gol pada setiap perlawanan terutamanya pada Piala Dunia 2010 lepas. Beliau juga berkongsi kedudukan sebagai penjaring terbanyak dengan Diego Forlan. Gol keseluruhan beliau untuk liga setakat april 2011 tahun ni adalah sebanyak 266 gol.


No. 6 – Wesley Sneijder
sneijder

Wesley Sneijder adalah pemain kebangsaan Belanda, bakat beliau di sedari oleh pasukan Ajax. Bermain untuk pasukan Ajax 2002- 2007 dan menjaringkan gol sebanyak 44 bijik. Ini merupakan jumlah yang besar bagi seorang pemain tengah. Kemudian beliau berpindah ke Real Madrid namun agak tengelam di Santiago Bernabue lalu berpindah ke Internazionale Milan atau Inter Milan di San Siro sehingga sekarang.
Di peringkat antarabangsa, Sneijder membantu Belanda hingga ke final bertemu Sepanyol. Menjaringkan gol tercantik ketika menetang Jepun.
Di calonkan sebagai pemain terbaik Liga Juara- Juara Uefa 2010 selepas membantu Inter Milan.juga mendapat anugerah Best freekick taker belanda.memang mantap!

No.7 – Bastian Schweinsteiger
bastian_schweinsteiger
Nama: Bastian Schweinsteiger
Negara : German
Kelab : Bayern Munich fc
Posisi : Pemain Tengah (cmf,)
Seorang pemain tengah yang berbadan tegap lagi tinggi. Sebenarnya beliau jugak seorang peluncur ski profesional!hebat mamat ni bukan?!. Bagus di udara dan juga mampu membuat hantaran lintang dan sepakan padu ke arah gol, memang suatu pakej lengkap untuk seorang pemain tengah. Setakat ini, beliau bermain hanya dengan kelab Bayern munich sahaja.

No. 8 – Philip Lahm
lahm1
Nama : Philipp Lahm
Negara : German
Kelab : Bayern Munich
Posisi : Bek kanan (WBR)
Sorang lagi pemain Jerman yang laju lagi licik. Bermain di posisi pertahanan kanan, kadang-kadang menyerang sebagai wingback. Walaupun tidak banyak anugerah diterima namun bakatnya cukup bersinar ketika Piala Dunia 2006 dan 2010. Setakai ini beliau sudahpun beraksi bersama kelab Vfb Stuggart dan Bayern Munchen.

No.9 – Charles Puyol
carlespuyol_176157
Bagi peminat Bola Sepak, tak mungkin ada siapa yang tidak kenal dengan mamat nie.. Charles Puyol dari Sepanyol, yang juga beraksi dengan kelab Barcelona..(lagi)? pertahanan tengah yang kuat, laju, kejam di padang. Tetapi mungkin ada yang tidak tahu bahawa mamat nie pernah memulakan langakah bermain bola sepak di posisi keeper,kemudian penyerang, last sekali apabila dah masuk pasukan muda Barca barulah beliau dapat bermain di posisi pertahanan.
Doktor pasukan Barca menyifatkan puyol sebagai pertahanan yang punya reaksi yang laju,dan stamina yang tak pernah kurang.(KakiHeboh.com: makan apa ler agaknya)
Beliau juga dinobatkan sebagai pertahanan terbaik dunia 2010, UEFA.


No.10 – Sergio Ramos
4110254
Nama : Sergio Ramos Garcia
Negara : Sepanyol
Kelab : Sevilla(2003- 2005), Real Madrid (2005 – )
Posisi : pertahanan kiri/ kanan
Nie pemain feveret nie. Pertahanan yang selalu menyerang ketika beraksi, punya skill mengelecek yang tinggi dan mampu melakukan hantaran yang sangat cantik.
jugak salah seorang pemain semasa final piala dunia 2010.


No.11 – Maicon Douglas Sisenando
>maicon
Nama : Maicon
Negara : Brazil
Kelab : Internazionale Milan.
Posisi : Bek kanan/ bek tengah


No.12 – Iker casilas
Iker-Casillas-2
Iker Casillas Fernandezs, mungkin penjaga gol keper terpopular rasanya selepas kejadian beliau mencium aweknya juga sorang wartawan sukan Sara Carbonero.
Namun ketangkasan beliau di padang memang tak dapat di nafikan.laju,mampu meramal gerakan,dan tenang,
Pencapaian : menang anugerah penjaga gol Liga Spain sebanyak 4 kali,penjaga gol terbaik dunia 2010,
sumber : http://www.kakiheboh.com/gambar-11-pemain-bola-sepak-terbaik-dunia/




Baca Juga Artikel Yang Berkaitan



0 komentar:

 
© Copyright 2011. All rights reserved powered by Blogger.com | Template by o-om.com - zoomtemplate.com
ILMU KIETA | Tempat Sharing Dan Bertukar Ilmu | ILMU KIETA